Nike overladen met complimenten voor ijzersterke commercial

Nike wordt sinds de lancering van de nieuwe campagne #YouCantStopUs bedolven onder complimenten. Ook de kijkcijfers gaan door het dak: alleen al op het eigen YouTube kanaal is de video op het moment van schrijven al 40 miljoen keer bekeken. ‘Mijn god Nike, dat is pas een commercial’, roept iemand. Een ander: ‘Dit is next level.’

Voor wie de commercial uit de koker van Wieden + Kennedy gemist heeft: de video is een aaneengeregen beeld van split-screens waarop twee sporters of gebeurtenissen te zien zijn die moeiteloos in elkaar overlopen. Voor het spotje onderzocht Nike meer dan 4000 beelden. De commercial bevat beelden van onbekende en bekende sporters als Megan Rapinoe, LeBron James, Cristiano Ronaldo, Serena Williams en Colin Kaepernick.

De voice-over is in handen van Megan Rapinoe, de Amerikaanse profvoetballer die in 2019 de Olympische Spelen won. ‘We zijn niet alleen en dat is onze kracht. Wanneer aan ons getwijfeld wordt, spelen we als één. Wanneer we tegengehouden worden, gaan we verder en harder. Als we niet serieus genomen worden, bewijzen we het ongelijk. En als de sport ons niet past, veranderen we de sport.’

De video focust op inclusiviteit en doorzettingsvermogen. Met de commercial benadrukt Nike dat sport verenigt, ook in moeilijke tijden – de afgelopen tijd vonden grote sport-evenementen door het coronavirus geen doorgang.

Op Twitter wordt Nike’s nieuwe ‘meesterwerk’ de hemel ingeprezen.