Wat is Storytelling – de basis

Storytelling: een prachtige manier om je marketingboodschap te laden. Maar wat is storytelling eigenlijk? Welke bedrijven passen het toe en hoe kun je het zelf toepassen? In deze longread vol praktijkvoorbeelden, tips en tricks vertellen we je onder andere wat storytelling precies is en hoe je een goed verhaal kunt schrijven.

Storytelling is een manier van communiceren waarbij verhalen worden ingezet om een marketingboodschap krachtig te verkondigen. Het vertellen van een goed verhaal geldt als een belangrijke voorwaarde voor commercieel succes. Want: If you can’t tell it, you can’t sell it.

Waarom storytelling?
Verhalen spelen in op onze emotie. En alles wat ons emotioneel raakt, onthouden we beter. Storytelling is dus een ideale techniek om je doelgroep emotioneel te raken en beïnvloeden. Sommige marketeers spreken van emotiontelling: verhalen die zo goed zijn gemaakt dat ze onze zintuigen kunnen prikkelen.

Met storytelling kun je ervoor zorgen dat mensen zich sterk verbonden voelen met je merk of organisatie. Sommige merken zijn zo goed in het vertellen van verhalen, dat ze een grote achterban van fanatieke fans hebben gecreëerd. Denk aan merken als Apple, Nike en Red Bull.
IKEA

Ook IKEA is goed in storytelling. Onder het motto Aandacht maakt alles mooier vertellen ze de persoonlijke verhalen van hun ontwerpers. Daarmee vertellen ze gelijk het verhaal achter een keuken of bank. Dit doen ze niet alleen aan de hand van sterke copy, maar door middel van fraai vormgegeven televisiereclames en brochures. Een goed beeld zegt immers meer dan duizend woorden.

Het verhaal van Grimbergen

Zo bracht biermerk Grimbergen in 2012 het boek In de schaduw van de Feniks uit, een waargebeurde thriller die zich afspeelt in de abdij van de brouwer. Het boek vertelt onder andere over de geschiedenis van de abdij, die tot drie keer toe werd verwoest, maar telkens weer is herrezen. De feniksvogel, symbool van de wederopstanding, staat hierdoor centraal in de beleving van Grimbergenbier.

Ook mooi: het boek werd aangekondigd met een hoorspel op de radio. De luisteraar werd na de lancering drie weken lang meegenomen in de intriges van In de schaduw van de feniks. In elke radiospot kwamen volgers steeds iets meer te weten, tot aan de uiteindelijke ontknoping.

Voor het Project: Nike: tomorrow’s shoe heb ik eerder al filmpje over storytelling gemaakt.